Trusties @ Kokardi-Klubi / Afterworld @ JCR

Sehän onkin kahden keikan viikonloppu takana. Molemmat keikat meni pääsääntöisesti ihan mukavasti, mutta taaskaan ei ongelmitta selvitty.

Torstai 9.6 / valmisteluja

Kirmasin Trustiesin reeneihin, jotta saadaan Soundcraftin pöydät lopussakin päivitettyä samaan firmikseen. Ei kiinnostanut tapella niiden ongelmien kanssa, jota joulukuun Tullisalin keikalla oli.

Toinen tiski (monitoritiski) olikin jo uusimmassa firmiksessä, joten pääpöydän päivitystä huuti. Latailimme Erveliuksen kanssa uudet filet ja laitoimme pöydän päivittymään. Tovin odoteltua päädyimme että nyt se varmaan on sen päivittänyt, kun nuo Expressionit ei kovin selkeästi sitä informaatiota anna päivityksen onnistumisesta. Pöydälle bootti ja uutta firmistä se siinä näytti. Hienoa!

Trusties oli käyttänyt treeneissä vain pienempää monitoritiskiä kuunteluihinsa, joten nyt kun pääpöytä oli setupissa matkassa, niin aloiteltiin naputtamalla kanavat kohdilleen pääpöytään. Samalla siirrettiin gainien ohjaus pääpöydälle. Pojat aloitti reenit ja päädyin siihen, että teen Trustiesin pohjat nollasta uusiksi, jotta ei mitään vanhaa teuhkaa varmasti tule mukana. Dynamiikat, eq:t, efektit ja tasot hehtaariluokkaa kohdilleen ja show talteen. Eiköhän tuolla nyt päästä jo vallan hyvin aloitteleen perjantain keikka.

Perjantai 10.6 / Kokardi-Klubi

Trusties on tekniikan näkökulmasta bändinä loistava, koska bändillä on tekninen osaaminen vähintääkin hanskassa. Onhan bändissä J.Erveliuksen lisäksi myös M.Oikarinen ja J.Pohjola, jotka kaikki ovat kovan luokan ääniukkoja. Eikä bändissä muillakaan ole epäselvyyttä miten ja mihin vaikka mikkipiuha kytketään. Kamat paikoilleen, mikit & piuhat kiinni ja aloin raotteleen PA:ta…

Hiljaisuutta…

Noh.. joko nämä taas leves?.. Kanavat tuli mikseriin kuten pitääkin, äänet kuuluu FOH-tiskilläkin luureista oikein, kuuntelu (monitoritiskillä) toimii… mutta PA mykkänä.. Testailin kaikkia mahdollisia stageboxin ulostuloja, kokeilin routtausmuutoksia, vaihdoin piuhaa, mutta mikään ei tuntunut auttavan. Tämä oli se ainut, jota en testannut edellisenä päivänä ja eiköhän siinä sitten ole ongelmaa.. Lopussa kokeilin, että suoraan pääpöydän analogi- ulostulosta piuhaa PA:han ja kas kummaa alkoihan se kuulumaan. Eli kaikki muu toimii, paitsi stageboxin ulostulot ei.. Noh, tämä ei ollut loppupeleissä ongelma, kun kerran analogipiuhat tuli miksauspisteeltä lavalle, niin onnistuuhan se noinkin.

Pääsin siis aloittamaan PA:n viritystä ja pojat polkaisikin soundchekin heti perään, jossa tarkentelin edellisen päivän esisäätöjä. Paikka tuntui olevan hieman ”alakertavoittoinen”, joten lähestulkoon kaikki bassotaajuuksien boostit vaihtui leikkaukseen.

Valoja hoiti ammattiukko ja keikka meni loppupeleissä muutenkin oikein hyvin, eikä myöskään muita teknisiä haasteita enää esiintynyt. Taisi keikan jälkeen joku jopa vahingossa kehua saundeja 🙂


Lauantai 11.6 / Jääli City Rock

Tulimme Jannen kans päätökseen, että käymme hallilla mutkan ennen Jääliin siirtymistä ja tsekkaamme pöydät vielä kertaalleen läpi. Edellisen illan ongelma oli tiedossa, mutta myös tämän keikan osalta voitiin elää ilman stageboxin ulostuloja. Monitoritiski olikin sitten minun näpeissä, Jannen hoitaessa FOH:n. Monitoritiskissä ei ollut enää tallessa mitään Afterworldin vanhoja monitorointeja, joten lähdin rakentamaan sinnekkin setuppia puhtaalta pöydältä. Routtaukset ensin kohdilleen ja sitten lyömään tarvittavia kanavia valmiiksi. Päädyin siihen että tämä keikka mennään minimillä ja rummuista karsin kaikki turhat pois. Käytännössä otin tiskiin kanavat: 2x basari, snare, basso, 2x kitara, 2x syna ja 3x laulu. Niin, no… eipä tuosta jäänyt kuin tomarit ja ovarit pois täydestä kattauksesta 🙂

EQ:t oli hehtaariltaan tiedossa mitä mihinkin tarvii, joten ruuvasin niitä jo valmiiksi, sekä raotin jo aavistuksen verran monitoreihin niitä kanavia, joita tiesin jätkien haluavan.

Saapuminen Jääliin tapahtui Kassisen bussilla, joten kerrankin oli menopeli kohdillaan! Keli sattui himppasen olemaan kostean puoleinen, mutta saatin kamat lavan viereen valmiiksi ilman suurempaa kastumista. Kasauksien ja kanavatsekin slotti oli 45min, joten tiedossa oli kiirettä..

Aika koitti ja päästiin lyömään settiä kasaan. Yllättävästi se aika alkoi hupenemaan kunnes saatiin kaikki kuosiin ja pika-tsekkiä tehtyä kuunteluun. Arviolta noin 5min ennen shown alkua oli kaikki valmiina. Vettäkin rupesi puottamaan noihin aikoihin jo siinä määrin, että monitorimiksaajan koppiin kertyvä vesi alkoi ylittämään kenkien ”tulvarajan” ja siinä samalla sukat kastumaan. Se on tämä suomen kesä…

Pieni sade ei menoa haitannut ja asettelin mikserin casesta kansia suojaksi, jotta teltan katolta norona valuvan veden roiskeet ei kastele mikseriä. Janne jyräytti intron pyörimään, jätkien kavutessa samalla lavalle. Eka biisin aikana Sneckki näytti (varmaan ensimmäistä kertaa ikinä?), että synaa jopa pienemmälle monitorista. No sehän kyllä passaa.. Muulta osin ei muutoksia kuunteluihin tarvinnut tehdä, joka jopa hieman yllätti, vaikka tapana on ollut, että ensimmäisen biisin jälkeen tehdään muutoksia jos tarve vaatii. Toki seuraan tilannetta aina läpi keikan ja mitä pidemmälle keikka etenee, niin yleensä sen vähemmän tarvii monitoreihin puuttua. Joskus tosin laulajilta alkaa puhti loppua loppukeikasta ja haluavat siksi itseään lisää monareihin.

Taisi olla toinen biisi menossa kun alkoi tapahtumaan, vai pitäisikö sanoa että ei tapahtunut enää yhtään mitään, kun koko lavan sähköt hävisivät.. Johonkin oli päässyt vettä ja lyönyt vikavirtasuojat päälle. Kaikki vaiheet niin lavalta kuin FOH:sta pimeänä…

Katselin omaa mikseriä ja totesin, että casen kannet suojaa kyllä sitä riittävän hyvin ja vika ei ole ainakaan siinä. Lavasähköt oli toki osittain vesisateessa, joka saattoi hyvinkin olla syynä. Toisaalta kun kaikki vaiheet pimeni, niin onhan se mahdollista että vettä oli päässyt johonkin hieman isompaankin liitokseen. Muutaman minuutin odotuksen jälkeen sähköt palautui ja tiskiä uudelleen tulille.

Pojat kerkesi jo polkasta biisit uudelleen käyntiin, kun Sneck vielä huusi, että hälle ei tule monitorista mitään.. Tsekkasin mikserin ja siellä kaikki kunnossa. Möykkää oli jo taas sen verran että kommunikointi miksausteltasta käsin huutamalla ei onnistunut, joten kirmasin lavalle. Samalla kuin pääsin Sneckin luo hän kuittas, että alkoi kuulumaan. Homma kunnossa! 🙂

Jokohan ne nyt olisi ongelmat tässä? …ja olihan ne, loppukeikka meni vallan hyvin. Vaatteet nyt oli läpi asti märät ja kengissä varpaiden välissä vesi litisi, mutta mitäs tuosta. Janilta taisi jokin pelti irrota setistä kesken keikan, mutta hyvin homman hoitivat silti 🙂

Keikan loputtua kamojen purku pikavauhtia, jotta Woyzeck pääsee kasaamaan omiaan ja kuten arvata saattaa, sade lähestulkoon loppui siinä yhteydessä. Ehkä se vielä hieman ripsotteli, mutta ei tullut ainakaan ihan kaatamalla 🙂

Keikkojen jälkeen tuumailtiin Jannen kanssa, että mitä me näille Soundcrafteille tehdään ja millä jatkossa keikkoja hoidetaan. Ne kyllä tietyissä tilanteissa toimii, mutta ei niihin täyttä luottoa ole. Toki edellinen sähkökatkos ei ollut millään muotoa noista kamoista kiinni. Jonkinlainen ajatus saatiin, joka voisi olla ratkaisu tulevaisuuteen…

Maanantai 13.6

Janne soitti, että se mietitty ratkaisu on nyt tilattu. Eli kunhan vain kampe saadaan, niin keikkoja hoidetaan jatkossa ainakin Allen & Heath SQ-6 tiskillä. Monitorit hoidetaan pädillä, joten erillistä monitoritiskiä ei toistaiseksi tähän kattaukseen hankita. Toki lisäksi löytyy Behkun X32 ja Midaksen M32C, joten eiköhän noilla nyt alkuun pärjätä ja voidaan mikseri(t) valita aina vallitsevan tilanteen mukaan.

Keskiviikko 29.6

Olen jo tovin aikaa vakavasti harkinnut, että siirrätän Afterworldin IEM-kuunteluun. Tässä tulee vain haasteeksi se, että SQ-6:lle hankittu lavarasia (AR2412) sisältää vain 12 ulostuloa ja kun PA nappaa niistä kaksi, niin jää vain 10 jäljelle. Tämä taas ei riitä kuudelle ukolle stereokuunteluun. Toki tuohon on saatavilla laajennusyksikköä ja onhan myös suurempiakin rasioita olemassa (melko hintavia…), mutta päädyimme kuitenkin tuon hankkimaan, kun 24 inputtia riittää valtaosalle keikoista.

Ratkaisu taitaa olla se, että splittaan lavalta tulevat signaalit ennen lavarasiaa ja splitistä toinen viuhka menee AR:lle ja toisen otan S-32 rasialle, johon kytkettynä Midas M32C.

Tässä myös etuna se, että saan tehtyä M32:lla kaikille kanaville kuunteluun sopivat saundit, eikä PA-saundit ”sotke” kuviota. Myös S-32 rasiassa riittää ulostuloja (16kpl), joten kaikille saadaan stereota palauteltua.

IEM myötä saadaan kuunteluiden setupit enemmän vakioitua ja keikkasetin kasaus nopeutuu huomattavasti. Jätkillä myös mahdollisuus säätää omaa kuunteluaan vaikka puhelimen välityksellä. Omalta osaltani myös tilanne paranee, kun voin käyttää pädiä kuunteluiden säätämiseen ja ei ole niin paikkasidonnainen, kun ei tarvi nököttää mikserin vieressä ja tehdä säätöjä käsimerkkeihin perustuen. Nyt voin lompsia kaverin viereen ja kysyä, että mitä muutetaan. Toki se pädikäyttö on ollut Saundcrafteissakin mahdollista, mutta jotenkin niissä se verkon asetuksien logiikka ei ole itseä miellyttänyt ja jäänyt aina hieman epävarma tunne. Midas/Behku puolella se on paljon loogisempi. Lisäksi kun omistan X-Touch ohjaimen, niin jos fyysisiä liukuja ikävä tulee, on mahdollista nekin siihen setuppiin lisätä.

Käytännössä kytkentä menee niin, että räkissä on kolme kappaletta 8-kanavaisia splittejä, joista viuhkalla valmiiksi kytketty samassa räkissä olevaan AR:ään. Toiset viuhkat on sitten räkissä valmiina kuuntelutiskiä varten, jotka nopeasti kytkettävissä. Nyt myös AR:n ulostuloja jää ylimääräisiä, joten on mahdollista rakentaa vaikka PA/Monitori -välistä kommunikointia, jos tarvetta tulee. Ainut mikä tarvii päättää etukäteen on, että kumpi tiski hoitaa phantom-virrat, tällä kun on vaikutusta splittien kytkentään.