Aloitellaanpas kirjoittelua jo muutama päivä ennen keikkaa. Lauantaina siis Petrellissä Sami Pilvilä band, joka soittaa rokki- ja bile-musaa laidasta laitaan. Juuri sellaista, että yleisön viihtyvyys on taattua.
Aloittelin ennakkoon jo tekemään mikseriin tarvittavia routtaus ja setuppiasetuksia, jotta keikalla ja varsinkin soundcheckissä päästään keskittymään oleelliseen, eikä silloin enää tarvi asetuksiin koskea. Edellinen keikka kyseisessä paikassa talon omalla mikserillä oli.. miten sen nyt sanoisi?… ..jokseenkin haasteellinen 🙂
Bändi soittaa näillä näkymin triona (yhtä vierailevaa artistia lukuunottamatta), joten kanavamäärä pysyy pienenä. Varasin alustavasti rumpuihin vain neljä kanavaa (BD, SD, 2xOH), sekä toki basso, kitara ja kolme laulua, jolloin pysytään alle kymmenen kanavan setissä. Ovarit voi olla että menen jopa yhdellä mikillä koska tila ei vallan suuri ole ja pellit kyllä kuuluu ilman ovareitakin. Ovareihin ajattelin laittaa ribbon -mikin/mikit, jotka on saundiltaan pehmeitä ja toiveissa onkin, että myös tomit tulisi sieltä jollain tasolla läpi.
Efektikanavia asettelin valmiiksi kolme, joista yksi kaiku menee rummuille ja kun käytännössä vain snare on niitä kaiutettavia joka on myös mikitetty, niin se siihen. Lisäksi lauluihin oma kaiku, sekä delay. Näitä toki tarvittaessa raotellaan myös kitaralle. Samilla on laulussa oma efektiboxi, joten voi olla että lead laululle ei tarvi minun asetella efektejä ja laitan niitä vain taustalaululle, sekä vierailijalle. Sami osaa kyllä tuhansien keikkojen kokemuksella polkea itselle oikeat efektit tilanteen mukaan.
Nakkelin kanaviin jo suuntaa antavia eq-käyriä paikalleen. Basarin tietää jo hehtaariltaan, mitä sieltä halutaan tulevan. Mukavasti jytkettä ja hieman napsua mukaan selkeyttämään poljentaa. Snareen pystyy nyt sanomaan vain, että HP -filtteri nyt ainakin ja katsotaan muut tsekissä, kuten myös ovarit, basso ja kitara. Lauluistakin pystyy jo hieman tietämään ennakkoon mitä tarvitaan, eli HP-filtteri ja jostain 350Hz tienoilta leikkaus. Muulta osin tsekissä taas tarkennukset.
Dynamiikan osalta en nyt luultavasti käytä kompuroita (toki tarkentuu paikan päällä), mutta geittaan ainakin basarin ja snaren.
Mikserinä tosiaan kuvassa näkyvä Midas M32C ja siinä Behkun 32 -kanavainen rasia matkassa. Miksaus hoidetaan bädillä, joten ei tarvi vedellä kaapelia erikseen keulaan. Softaksi alkaa vakioitumaan Mixing Station, jossa leiskaa modattu omien mieltymyksien mukaan.
PA:n osalta mennään talon omalla Bosella, joka soi ihan mukavasti ja potku riittää hyvin kyseiseen tilaan. Monitoreita tuon kolme kipaletta Martin Audion Blacklinea ja niille t.ampin suurinta nelikanavaista päätettä. Pääte on kyllä jopa turhan reipas tuohon käyttöön, mutta onpahan ainakin reserviä 😀
Tässäpä valmisteluiden osalta ja jatketaan juttua keikan jälkeen.
Soundcheck
Tsekissä ei ihan kaikki ukot olleet paikalla, joten tsekkailtiin sen mitä pystyy.
Rummuista tosiaan mikitettiin basari, snare ja vain yksi ovari kaveriksi. Ainakin nyt kun väkeä ei vielä ollut, niin tuntui, että riitti kun raottaa pelkkää basaria, muiden vuotaessa lavalta. Katsotaan kun tila alkaa täyttymään, että paljonko muita kanavia rummuista tarvitaan.
Bassosta leikkasin ylätaajuuksia, kun tuntui tulevan reippaasti ja boostasin hieman alakertaa. Kompuraa en ainakaan vielä laittanut bassoon, mutta voi olla että sitä vielä hieman puristelen.
Kitaristi oli vielä toisella keikalla, joten kitaran osalta tsekki jää keikan alkuun, kuten myös hänen osalta laulu. Toki laulusta tsekattiin sen verran että tavaraa tulee sekä PA:sta että monitoreista, mutta geinit vielä melko arvauksella.
Samin osalta laulut toki tsekattiin ja kovin suuria eq-muutoksia en esisäätöihin tehnyt. Ainoastaan ihan pienen 5khz leikkauksen tein. Samilla käytössä oma efektiboxi, joten hänen lauluun ei efektejä tarvi minun laittaa.
Vierailijan osalta laulut myös hehtaariltaan laitettu, mutta siinä myös tarkentuu kun nousee sitten aikoinaan lavalle.
Yleisesti koitan mennä melko “miellyttävillä” saundeilla ja koitan välttää ainakin liian kireitä saundeja. Toki siellä kirkkautta ja selkeyttä on, mutta ei sillain että korviin sattuu. Mutta, katsotaan miten saundit kehittyy keikan alkaessa ja jatketaan tarinaa sitten kun keikka hoidettu.
Mikkejä oli nyt käytössä tällaiset: basarissa shenkun E602, snaressa E904, ovarissa t.kaupan RB500, kitarassa shenkun E906. Lauluissa kolme kipaletta viiskaseja.
Keikka
Keikka polkastiin käyntiin n. 22.30 ja tupa alkoi tuohon aikaan olemaan jo melko täynnä. Tein “bädimiksausta” yleisön seassa ja sehän oli melkoista kaljaroiskeiden varomista ja ihmisten väistelyä, kun voi mainita että lavan puoleisessa päädyssä alkoi olemaan jo tungosta. Enivei, alkuun tarkistelin tasot kohdilleen, sekä korjailin muutamia eq-käyriä.
Lauluihin olisi pitänyt ottaa ehkä hieman enemmän geinejä, kun liuvut hipoi jo maksimia. En kuitenkaan kesken setin lähtenyt muuttamaan geinien tasoa, kun sillä on suora vaikutus monitoritasoihin. Ensimmäisellä väliajalla tein sitten, että nostin geinejä ja samassa suhteessa puotin liukuja.
Rummuista tarvi raotella myös snarea, sekä hieman ovaria, kun väkimäärä toimi hyvänä demppinä lavavuodoille.
Keikka kokonaisuutena erittäin hyvä. Ei mitään teknisiä murheita ja lavalla ammattiukot puikoissa.
Bändi polkaisi kaikkiaan kolme reilun puolen tunnin settiä, joista keskimmäisessä setissä kävi muutaman kipaleen ajan vierailemassa Sanna Pilvilä. Bändin kokoonpano: Sami Pilvilä – Laulu & Basso, A-P Sipilä – Kitara & taustalaulu ja Eki Ekfors – Rummut.
Kävipä myös illan lopettavassa kipaleessa henkilökunnan puoleltakin baarimestari laulamassa oikein mallikkaan vedon.
Kiitos bändille, Petrellille ja yleisölle. Otetaan uusiksi jälleen seuraavalla kerralla.
Mixing stationissa on nykyisin re-gain ominaisuus joka säätää kanavan, monitorit, gaten sekä kompuran tasot balanssiin automaattisesti suhteessa gainin muutokseen. https://mixingstation.app/ms-docs/re-gain/
Kiitokset. Kuulinkin tuosta ”kratiolta” keikan jälkeen. Ei ollut sattunut ominaisuus itselle silmiin aikaisemmin