Äänityksiä (kevät 2022)

Helmikuun lopussa aloitettiin Mastervox studiolla äänittämään rumpuja kahdelle bändille, joissa paukuttaa sama rumpali. Käytetään näistä bändeistä nyt vaikka koodeja “A” ja “S”.


Rummut

A-bändin osalta sovittiin, että äänitetään nyt rummut, sekä laulut ehkä jossain kohtaa myöhemmin, mutta S-bändin osalta oli tarkoitus kopistella kaikki purkkiin kevään aikana.
Ensimmäisissä 5-päivän sessioissa rumpuja saatiinkin sitten kaikkiaan 21 kipaleen verran purkitettua. Kanavia kertyi ihan mukavasti (18kpl/biisi), vaikka setti ei järin suuri ollut. Alla niistä listaus, sekä käytetyt mikit, joilla sessiot taltioitiin muodossa 24b/96Khz.

Kiitokset myös J.Erveliukselle kun kävi tohtoroimassa rummut vireeseen.

1 BD – Telefunken M82
2 SubKick – Custom
3 SD top – Telefunken M80 SH
4 SD bottom – Ovid system
5 TT – Sennheiser E904
6 TT – Sennheiser E904
7 FT – Audio-Technica ATM230
8-9 OH (stereo) – Audio-Technica AT 2050
10-11 OHB (Stereo) – the t.bone RB 500
12 Ride – Neumann TLM102
13 HH – Shure SM 7B
14-15 Room (Stereo) – Audio-Technica AT 2050
16-17 Room2 (Stereo/kattoasennus) – Behringer B-1
18 Room mono – The Periscope

Ja kyllä, huomasit oikein! 7B on haikassa 🙂
Tämä oli sellainen testi, jota olen halunnut jo pidempään kokeilla ja voi todeta että ei jäänyt viimeiseksi kerraksi.

Kitara

Maalikuun puolessa välissä jatkettiin ensimmäisellä kierroksella komppikitaroita, joiden äänitys kesti kaksi päivää. Tämän S-bändin osalta biisejä oli narutettavissa kaikkiaan 10 kpl. Nuppina kitaroissa toimi Peavey 6505+ ja kaappina loistava Mesan 4×12 kitarakaappi. Kitaroissakin otettiin riittävästi kanavia talteen:

1 – Sennheiser MD421-2 (vintage versio)
2 – Sennheiser E906
3 – Shure SM57
4 – Telefunken M82

Mikitys meni tällä kertaa näin..

Basso

Seuraavalla viikolla hypättiin Bassoihin. Studiolle oli juuri päivää ennen saapunut Heritage Audion BritStrip, joka on 1073 tyylin kanavalohko. Kampetta oli ehdottomasti kokeiltava bassojen äänityksissä. Nuppina Ampeg SVT-4PRO ja kaappina (kuvassakin taustalla näkyvä) luultavasti Ampegin SVT-810AV (tai joku sen tyylinen 🙂 ). Kahden päivän ajan kanavoitiin bassoja seuraavasti:

1 – Telefunken M82
2 – Sennheiser MD421-2 (vintage versio)
3 – Heritage Audio BritStrip (DI)


Bassojen jälkeen oli vielä toinen setti komppikitaroita, joka toteutettiin samalla kattauksella kuin edellinen. Myös Lead kitaroita ääniteltiin samoissa sessioissa komppien kanssa. Soolot olikin tarkoitus, että kitaristi hieroo ne kotona ja lähettää sitten filet minulle. Filuja tuli kahdet, joissa toisessa oli särösaundi, jota kitaristi oli käyttänyt äänitettäessä ja toinen oli puhtoinen, jolle sain katsoa saundin joko re-amppaamalla, tai plugarilla.


Laulu

Solistia vailla..

Siirryttiin sitten huhtikuun lopussa laulujen äänityksiin. Näitä sessioita sovittiin otettavan rauhalliseen tahtiin max 2 sessiota viikkoon. Tätä kirjoitettaessa (toukokuun puoliväli) olemme saaneet vasta puolet lauluista äänitettyä. Sykli on mennyt käytännössä 1 sessio viikko ja max 2 biisiä sessio. Laulut pitäisi olla kyllä toukokuun aikana kaikki purkissa. Ja ne kanavat (mikki + preamp):

1 – Vanguard Audio Labs V13 (putkimikki) & Heritage Audio BritStrip
2 – Shure SM 7B & AMS Neve 88RLB


Laulujen äänityksiä

Päivitystä tilanteeseen 23.5.2022

Laulut saatiin ainakin pääpiirteittäin purkitettua kuudessa eri sessiossa. Käytännössä leadi, kaikkien kertsien tuplaus/triplaus, sekä muutamia bäkkejä. Toki vielä erillinen “taustalaulusessio” on tulossa, sekä mahdollinen leadien paikko, mikäli paikattavaa löytyy.

Toiseksi viimeisellä kerralla oli studiolla pientä ongelmaa. Sessioiden I/O setupit oli jotenkin kummasti sekaisin, vaikka koitti avata samaa sessiota, jota edellisellä kerralla hierottiin. Ongelma heijastui siten, että monitoreista ei kuulunut kuin vasemmasta kajarista, sekä artisteilla käytössä oleva Klang -kuuntelujärjestelmä oli mykkänä.

Päädyin siihen, että tärkein on saada artistille kuuntelu toimimaan ja olen itse vaikka vain yhden monitorin varassa, joten aloitin tutkimalla Klangin ongelmaa. Ensin se perinteinen: bootataan kaikki mahdolliset värkit, kuten itse Mac Pro, MTRX, 3xHD I/O, Sync HD, Klang fabrik & kontroller, router, jne..

Bootin jälkeen sama vika edelleen päällä. Tässä kohtaa onneksi studion isäntä tuli myös apuun. Kyseisellä studiolla on kohtalaisen monimutkaiset routtaukset, joista kaikista en ole kärryllä ja ei kuitenkaan viitsi sekoittaa DADmania ihan vain “kokeillaan mitä tuo tekee”… Resetoitiin Pro Toolsissa session I/O setupit ja todettiin, että Klangin ryhmät ei ole siltikään oikein. No ne nyt saatiin käsin asetettua oikeaksi (kunhan ensin löydettiin, että mitä ne pitää olla) ja kuuntelu pelaamaan ainakin artistin suuntaan.

No sitten studion monitoreiden kimppuun. Aikamme sekä Pro Toolsia sekä DADmania tutkailtuamme huomattiin, että signaali tulee Pro Toolsista 1 ja 3 -kanaviin DADmanissa, vaikka pitäisi tulla 1 & 2 -kanaviin. Tähän löytyi onneksi helppo keino korjata, kun vaihtoi vain setupeista 2/3 -kanavien paikkaa ja homma rokkasi taas..

Mysteeriksi jää, mitä sessioiden välissä on tapahtunut?.. Ja jos jotain positiivista, niin onpahan samalla tullut DADman ja Klang myös enemmän tutuksi 🙂


Synaosastoa kyseinen orkka ei paljoa levylle halua, mutta varmaan jotain pientä midihässäkkää sinne vielä tulee. Myös taustalaulujen osalta on vielä tulossa sessio, jossa hyödynnetään jotain toista solistia. Näistä tarinaa sitten, kun jotain tapahtuu 🙂

Äänityksissä käytettyjä etareita

Jaa, niin… BritStripistä kun ei muistanut ottaa kuvaa, niin tässä interwebistä bongattu kuva kapineesta:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *